Beskrivelse af arbejdet med ”skriftsprog”
I forbindelse med vores arbejde med den nye styrkede læreplan og dermed med børnenes kommunikation og sprog, arbejder vi med skriftsprog. Vi er bevidste om, at børn skal støttes i at udvikle deres nysgerrighed og interesse for tegn, symboler og den skriftsproglige verden, herunder bogstaver og tal.
Det er vigtigt, at vi støtter børnene i at udvikle dels deres ordforråd og begreber, dels deres interesse for det skrevne sprog, eksempelvis gennem deres legeskrivning og ”højtlæsning” af bøger. Vi ved, at de erfaringer med skriftsproget, som børnene får i dagtilbud, kan blive til nytte og glæde for dem senere i livet.
Undersøgelser viser, at det lille barn har en højt udviklet visuel kapacitet, som kan udnyttes meget direkte i dets sprogudvikling, hvis barnet både får lov til at høre ordene og se ordbilleder af dem. Undersøgelserne viser også, at de børn, som i en tidlig alder er blevet præsenteret for skriftsproget, klarer sig bedre i skolen i forhold til læsning og skrivning sammenlignet med børn, som ikke er blevet præsenteret for skriftsprog i en tidlig alder.
Skriftsproget anvendes aktivt i vores pædagogiske læringsmiljøer, hvor børnene blandt andet kan se skriftsprog på deres stuer, i fællesrum, på legeplads og i garderoben.